2
Лютий 2023року
комплектуємо методичний кабінет
дистанційне засідання педради

Дистанційне засідання педради: цікавіше з онлайн-дошкою

Віддалена робота стала новим невід’ємним елементом нашого життя. У дистанційному форматі тепер проходять і уроки з учнями, і засідання педагогічних рад. Як організувати ефективну взаємодію членів педагогічного колективу в онлайн-форматі — читайте у статті

Ганна Скрипка , завідувач кафедри інформаційно-комунікаційних технологій та безпечного освітнього середовища КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»

Повноцінна співпраця педагогів під час засідання педагогічних рад дає неабиякі результати. Учителі навчаються розв’язувати проблеми, ознайомлюються з новими методиками, цікавим досвідом, працюють над спільними проєктами. Усе це легко реалізувати, якщо захід проходить в очному форматі, із застосуванням інтерактивних прийомів роботи з колективом. Сьогодні — в умовах війни, повітряних тривог і блекаутів — педагогам доводиться співпрацювати в основному на відстані. Як ефективно провести засідання пед­ради в дистанційному форматі? Допоможуть у цьому онлайн-дошки — вони збережуть усі переваги «живого» спілкування, навіть якщо учасники перебувають у різних куточках світу.

Що таке онлайн-дошка

Онлайн-дошка — це цифрова програма, яка поєднує функції звичайної дошки з віртуальним керуванням і призначена для організації спільної роботи учасників, які перебувають на відстані.

Інші назви дощок: віртуальна інтерактивна дошка, біла дошка, цифрова дошка, електронна дошка, стіна, whiteboard-проєкт.

Переваги онлайн-дощок:

  • поєднують педагогів незалежно від того, де кожен працює;
  • підвищують ефективність нарад — оскільки педагоги мають перед собою візуально представлену інформацію, вони можуть зосередитися на мозковому штурмі, а не на створенні нотаток;
  • допомагають чітко візуалізувати процеси, завдання, алгоритми тощо;
  • поліпшують співпрацю, адже кожен учасник наради може легко додавати свої ідеї.

Зараз ми можемо створювати та редагувати дошки не лише на комп’ютері чи інтерактивній дошці в класі, а й на мобільних пристроях завдяки однойменним застосункам для мобільних ґаджетів. Все це у поєднанні з привабливим інтерфейсом стало причиною величезної популярності онлайн-дощок як в бізнесі, так і в освіті.

Як використовувати

Дистанційні засідання педради проходять переважно в син­хронному режимі. Тож онлайн-дошка насамперед виконує роль звичайної дошки, на якій записують текст, розміщують зображення, що ілюструють виступи педагогів. У процесі синхронної роботи учасники засідання педради можуть розміщувати на онлайн-дошці свої запитання доповідачеві, пропонувати доповнення чи формулювання. Це дає змогу виявити питання, які потребують додаткового обговорення чи дослідження.

Онлайн-дошка може стати місцем для голосування педагогів. Для цього вона має різні інструменти. Найпростіший — запропонувати учасникам засідання педради поставити біля обраної ідеї, рішення, методики чи технології відповідну наліпку — смайлик, сердечко, зірочку чи іншу фігуру — або написати коментар чи залишити голосове повідомлення.

Доречно розмістити на онлайн-дошці матеріали, заплановані до обговорення під час засідання педради, щоб педагоги могли ознайомитися з ними завчасно.

Також учасники засідання педради мають змогу поділитися власним досвідом розв’язання проблеми, описавши його одним-двома реченнями на дошці.

Онлайн-дошка може стати простором, де педагоги регулярно розміщуватимуть корисні матеріали щодо певної методики чи педагогічної технології. У такому випадку дошка наповнюватиметься поступово, а розміщені на ній ідеї, питання, практики стануть предметом для обговорення під час засідань педрад.

Онлайн-дошка може також стати місцем для запису правил, якщо засідання педради проводиться у вигляді тренінгу. З використанням онлайн-дошки педагоги можуть виконувати певні завдання (див. Додаток 1). А ще з нею зручно отримати зворотний зв’язок, адже учасники можуть записувати запитання до доповідача в режимі реального часу.

Додаток 1

Приклад завдання для учасників дистанційного тематичного засідання педради


Натисніть на зображення, щоб переглянути та скачати

Як бачите, варіантів використання онлайн-дошки чимало. Але вона зручна не лише під час дистанційного засідання педради. За потреби онлайн-дошка може виконати роль стенда для атестації педагогічних працівників школи, особливо якщо вчителі працюють лише дистанційно, зокрема на тимчасово окупованих територіях. На такому стенді доцільно розміщувати оголошення, зразки документів, посилання на шаблони, тези виступів тощо.
Також онлайн-дошками доцільно користуватися методичним комісіямчи об’єднанням. На них педагоги можуть розміщувати таку інформацію:
• склад методичної комісії;
• опис проблеми, над якою працює;
• плани роботи і звіти про їх виконання;
• матеріали виступів, фотозвіти;
• корисні посилання тощо.
Онлайн-дошку можна використовувати як планувальник шкільних заходів. Наприклад, коли слід дистанційно обговорити місце, сценарій, маршрут, час початку, список необхідних речей, список відповідальних тощо.

Яку онлайн-дошку обрати

Більшість онлайн-дощок оснащені функціями, що необхідні для дистанційної роботи педагогів. Проте слід звернути увагу на особливості їх використання. Існують платні та безплатні сервіси, доступні з реєстрацією та без. Тому перш ніж обрати певну онлайн-дошку для роботи, ознайомтеся з її функціоналом і умовами використання.

IDroo
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓

Інтерактивна онлайн-дошка з повним набором інструментів для введення математичних формул і малювання. На ній можна писати від руки, малювати лінії, криві Без’є, прямокутники, еліпси, вводити текст, змінювати його колір, розмір, способи виділення та гарнітури шрифтів.

Щоб запросити учасників на сесію, потрібно надіслати їм посилання, наприклад у чаті відеозустрічі. Користувач має змогу створити п’ять безплатних дощок. У платних версіях можна додавати документи й зображення, змінювати фон.

 Розміри дощок IDroo нескінченні. Їх можна зберігати в PDF-форматі або як зображення, а видаливши або очистивши створену дошку можна створити нову.

Google Jamboard
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓

Безплатна, проста й багатофункціональна онлайн-дошка, на якій користувачі можуть виконувати різноманітні практичні завдання індивідуально або разом, тобто синхронно або асин­хронно.

Google Jamboard доступний усім власникам облікового запису Google. На дошку можна додавати геометричні фігури, текст, закріплювати на ній нотатки (наліпки), писати від руки, змінювати фон, «підсвічувати» частини дошки лазерним вказівником. Також є змога надавати до неї доступ іншим користувачам.

Найпопулярніші способи використовувати дошку — проводити мозкові штурми, обговорювати певні питання, здійснювати SWOT-аналіз, створювати галереї зображень, проводити ранжування, здійснювати класифікації тощо.

Classroomscreen
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓

Універсальна онлайн-дошка, що має величезну кількість інструментів, необхідних для синхронної роботи з учнями та колегами. Classroomscreen дає змогу створювати декілька екранів, додавати до них текст, відео, зображення, вбудовувати інтерактивні елементи, змінювати фон. Відрізняється цей інструмент від інших тим, що користувач в режимі реального часу має змогу:

  • генерувати QR-код;
  • проводити швидке опитування;
  • підкидати кубики, щоб здійснювати рандомний вибір;
  • відображати відео з веб-камери;
  • користуватися секундоміром;
  • демонструвати на дошці символи режимів роботи «мовчки», «пошепки», «запитайте сусіда», «працюйте разом» тощо.

Перевагою також є змога налаштувати українську мову інтерфейсу. А якщо зареєструєтеся, то зможете зберігати списки педагогів чи учнів. Створення груп — вбудована функція дошки, надзвичайно корисна для роботи і з дорослими, і з учнями. Дошка також оснащена календарем, таймером і секундоміром.

Padlet
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓

Популярний серед українських вчителів інструмент для створення дощок, доступний на різних пристроях — комп’ютерах, смартфонах та планшетах. Існує версія для браузера і застосунки для Windows, Android та iOS. На дошках Padlet можна писати тексти, розміщувати фото й відео, додавати посилання, завантажувати файли з комп’ютера, шукати в інтернеті мультимедійні файли, додавати їх та ділитися ними, записувати екран, додавати опис, змінювати «шпалери» тощо.

Однією з переваг є можливість створювати дошки на основі шаблонів, як-от: стіна, трансляція, сітка, полиця, мапа, полотно, хронологія. На дошках Padlet можна додавати коментарі до дописів, встановлювати наліпки або числові оцінки як варіант голосування, оцінювання дописів. Недоліком Padlet є обмежена кількість дощок, які можна створити в безплатному обліковому записі. Загалом їх може бути не більше трьох для нових користувачів.

Microsoft Whiteboard
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓

Багатофункціональна онлайн-дошка для власників облікового запису Microsoft. Дає змогу організовувати мозкові штурми, планувати проєкти, розв’язувати й упорядковувати завдання. Microsoft Whiteboard добре інтегрується із застосунком Microsoft Teams. Містить чимало шаблонів для розв’язання різних задач. Має інструменти, щоб уводити рукописний текст, голосувати за допомогою реакцій, додавати документи та зображення, експортувати, масштабувати й панорамувати. Працює на базі захищеної хмари. Недоліком є те, що з цією дошкою можуть працювати лише користувачі, які мають обліковий запис Microsoft. Проте в деяких випадках це може бути перевагою.

Canva
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓

Дизайнерська платформа, яка надає користувачам різноманітні безплатні інструменти для творчих проєктів, серед яких є онлайн-дошка. Вона містить величезну кількість полотен і графіки. Також є змога завантажувати власні мультимедіа та співпрацювати з іншими користувачами. Перевагою цього інструменту є тарифний план «Canva для навчання» — безплатний для вчителів і запрошених ними учнів. Платформа також має шаблони для мозкових штурмів, SWOT-аналізу, класифікації, упорядкування, прийому «фішбоун», дощок настрою (мудбордів), канбан-дощок, Scrum-дощок тощо. Для мобільних пристроїв є відповідні застосунки, що значно спрощують роботу з дошками Canva на смартфоні чи планшеті.

Порівняйте основні характеристики застосунків для створення онлайн-дощок у Додатку 2.

Отже, онлайн-дошки мають інструментарій, щоб ефективно проводити дистанційні засідання педради, уроки з учнями, мозкові штурми, ухвалювати рішення, розвʼязувати проблеми, стежити за виконанням планів та ходом проєктів, презентувати результати роботи. В умовах віддаленої роботи педагогів онлайн-дошки стають незамінними, оскільки дають змогу залучити до спільної роботи учасників, які  перебувають у різних містах чи країнах.

Це цікаво!

Історія онлайн-дошки

Перші онлайн-дошки з’явилися в 2006—2007 роках, коли неабиякої популярності набули так звані сервіси WEB 2.0. Однак справжній розквіт їх використання у школі припав на 2020—2022 роки, коли більшість закладів освіти перейшла на дистанційне та змішане навчання.

Популярність дощок спричинила їх бурхливий розвиток. Тож сьогодні вони мають чимало інструментів: є змога вибирати фон і шаблони, додавати текст і геометричні фігури, малюнки і фото, реакції і гіперпосилання, рукописно вводити текст, зберігати та завантажувати створені дошки, експортувати і вбудовувати на веб-сторінки та блоги тощо.

Матеріали для скачування:
Як презентувати професійний доробок за технікою продажу
№ 2, 2023
Опановуємо онлайн-дошку Classroomscreen для дистанційного засідання педради