Що нового

в освітній сфері

23 липня

Скільки заробляє молодий вчитель без стажу

Зарплата молодого вчителя

Протокол засідань команди психолого‑педагогічного супроводу

В Україні у 2024 році планувалося офіційне підвищення зарплат вчителів. Уряд обіцяв, що це відбудеться у два етапи.

Однак важливо зауважити, що оплата вчителя залежить від різних факторів. Зокрема, вона складається зі ставки та надбавок.

Найнижчий посадовий оклад станом на минулий рік отримував молодий вчитель без стажу роботи — 5 699 гривень.

Також до цієї суми потім додавали наступні надбавки:

  • надбавка за вислугу років — 627 гривень (10% для молодих вчителів, якщо вони вже матимуть досвід роботи);
  • надбавка за класне керівництво — 1 300 гривень;
  • надбавка за престижність праці — 1 254 гривні;
  • надбавка за гарну працю — 522 гривень;
  • надбавка на допомогу на оздоровлення (у разі надання щорічної відпустки) — 522 гривень.

Відповідно до даних МОН України, середня заробітна плата молодого вчителя без стажу могла становити близько 10 тисяч гривень.

Джерело: Факти

22 липня

В Україні обговорили виклики безбар’єрності в освітньому середовищі

Безбар'єрний простір у закладах освіти

Як організувати співпрацю з батьками дітей з ООП

Нещодавно відбулося засідання Ради з прав людини, гендерної рівності та різноманіття при Міністерстві закордонних справ України. 

Ініціатором заходу стала перша леді Олена Зеленська, були також присутні представники уряду та міжнародних організацій. Від МОН участь в обговоренні взяла заступниця міністра освіти і науки Євгенія Смірнова.

У процесі засідання учасники обговорили виклики у сфері безбар'єрності, спричинені війною, та перспективи їхнього подолання. Особливу увагу надали питанням створення рівних можливостей в освіті.

«Забезпечення рівних прав та можливостей в освіті для кожного і кожної є одним із головних пріоритетів державної політики в Україні. Нас не зупиняють тривоги, ракетні удари, шахеди в повітряному просторі. Ми маємо забезпечити підтримку та можливості в освіті для всіх», — зауважила представниця МОН Євгенія Смірнова.

Зокрема, заступниця очільника освітнього відомства розповіла про ключові досягнення МОН у сфері інклюзивної освіти:

  • затверджено національну стратегію розвитку інклюзивного навчання до 2029 року;
  • реалізовано 36 заходів із плану створення безбар'єрного простору на цей рік;
  • забезпечено 100% потреби в підручниках шрифту Брайля;
  • закуповуються інклюзивні автобуси;
  • розбудовується мережа інклюзивно-ресурсних центрів.

Також під час засідання були презентовані здобутки ДУ «Школа супергероїв» та проєктів для військових — порталу «Освіта для ветеранів» для навчання та перекваліфікації учасників бойових дій і проєкту «Точка дотику» для психолого-педагогічного супроводу осіб, які втратили зір внаслідок війни.

«У наших планах — створити в Україні таку систему освіти, щоб кожен і кожна, хто прагне здобувати знання і професію, мали безбар'єрний доступ до всіх можливостей», — акцентувала заступниця міністра освіти.

За результатами засідання, Рада сформувала заяву про підтримку Національної стратегії зі створення безбар'єрного простору в Україні до 2030 року. Зі свого боку, МОН продовжуватиме роботу над упровадженням безбар'єрності в освітній сфері, співпрацюючи з міжнародними партнерами та використовуючи найкращий світовий досвід.

Джерело: МОН

21 липня

Який алгоритм дій в дошкільному закладі під час повітряної тривоги

Правила поведінки в ЗДО при повітряній тривозі

Як організувати безпечний простір для дитини

Наразі, у сучасних реаліях України безпека дітей у закладах дошкільної освіти має особливе значення. 

Саме тому в Міністерстві освіти і науки опублікували алгоритм дій для працівників закладів дошкільної освіти у разі оголошення повітряної тривоги. Кожен слайд матеріалу містить інструкцію щодо конкретного етапу — від оголошення сигналу тривоги до повернення з укриття.

Детальніше ознайомитися з алгоритмом можна в прикріпленому документі. 

У МОН також акцентують на важливості регулярного проведення навчань та тренувань щодо вміння оперативно спуститися в укриття. Це допоможе дітям та працівникам ЗДО забезпечити швидку та ефективну реакцію в разі загрози.

Важливо пам’ятати, що спокій та організованість дорослих — один із ключових факторів безпеки дітей у надзвичайних ситуаціях. 

За матеріалами МОН

21 липня

Результати реформи шкільного харчування в Україні презентували на міжнародному рівні

Результати реформи шкільного харчування

Накази з основної діяльності: як скласти

Нещодавно відбулась знакова подія для реформи шкільного харчування в Україні. Уперше наша країна провела захід у межах Коаліції шкільного харчування та Дослідницького консорціуму шкільного здоров'я та харчування.

Під час цього заходу відбулася презентація дослідження «School Meals Case Study: Ukraine» Україна поділилася з міжнародними партнерами своїм успішним досвідом, накопиченим за 4 роки реалізації реформи.

«Це особлива подія, де Україна в новому для себе статусі: як учасниця Коаліції шкільного харчування, глобального об`єднання понад 100 країн. Це почесно та відповідально. Надмета всієї Коаліції шкільного харчування — виростити здорове покоління зі здоровими харчовими звичками, закладеними ще в дитинстві. Цілі України та Коаліції повністю збігаються. Далі йдемо разом», — зауважили перша леді України Олена Зеленська, яка є ініціаторкою реформи шкільного харчування.

Серед ключових досягнень реформи шкільного харчування:

  • оновлення нормативної бази;
  • модернізація інфраструктури;
  • облаштування пілотної фабрики-кухні;
  • підвищення кваліфікації управлінців і кухарів.

Зокрема, міністр охорони здоров'я Віктор Ляшко, заступник міністра освіти і науки Андрій Сташків і заступниця міністра економіки Надія Бігун розкрили вплив якісного харчування на здоров'я учнів та економіку країни. Зі свого боку, керівник Команди реформи шкільного харчування Орест Степаняк представив успішні кейси впровадження змін.

Також під час події учасники обговорили виклики воєнного часу та окреслили нагальні потреби: 

  • підтримку громад для забезпечення гарячими обідами учнів 1–4 класів та дітей пільгових категорій; 
  • модернізацію інфраструктури харчоблоків; 
  • створення можливостей для підвищення кваліфікації кухарів. 

Було презентовано перспективні проєкти з будівництва фабрик-кухонь у Запорізькій, Одеській і Львівській областях.

Окрім того, міжнародні партнери — Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ), Бюро ВООЗ в Україні, ВПП ООН, Швейцарсько-українські проєкти «Діємо для здоров'я» та DECIDE «Децентралізація для розвитку демократичної освіти», а також проєкт «Культфуд» Євгена Клопотенка — представили результати своєї підтримки реформи. А гості мали можливість скуштувати страви зі шкільного меню, приготовані кухарями першої в Україні фабрики-кухні в Бучі.

Відповідна подія стала важливим кроком до подальшої співпраці з Коаліцією шкільного харчування. Восени Україна прийматиме регіональний саміт Коаліції.

За інформацією МОН

19 липня

Кабмін схвалив спрямування субвенції на ще 7 шкільних укриттів

Субвенція на укриття в закладах освіти

Як організувати безпечний простір для дитини

У межах донабору проєктів ремонту й будівництва укриттів у школах Кабінет Міністрів України затвердив розподіл субвенції з державного до місцевих бюджетів.

Серед проєктів, на котрі будуть спрямовано кошти:

  • Миколаївська область — реконструкція 1 протирадіаційного укриття та будівництво 1 споруди цивільного захисту подвійного призначення;
  • Запорізька область — будівництво 1 протирадіаційного укриття;
  • Київська область — облаштування 1 споруди цивільного захисту (укриття);
  • Вінницька область — будівництво 1 протирадіаційного укриття;
  • Сумська область — будівництво 1 захисної споруди цивільного захисту;
  • Дніпропетровська область — капітальний ремонт 1 протирадіаційного укриття.

Загальна вартість проєктів у межах донабору становить 208,56 млн грн. Цьогорічна субвенція — 2,5 млрд гривень, частину з цих коштів уряд уже розподілив на 50 проєктів капітального ремонту та будівництва укриттів.

Окрім того, згідно з постановою КМУ від 12 квітня 2024 р. № 417 громади повинні щомісяця надавати інформацію про використання коштів та завантажувати фотографії об’єктів на платформу DREAM. Кожен охочий може ознайомитися з проєктами, статусом і кошторисом у розділі «Фінансові програми».

Щодо громад, які не отримали субвенцію на облаштування безпечних освітніх просторів, то вони мають можливість залучити кошти з інших джерел, наприклад, від міжнародних партнерів. Для цього громади мають створити профіль в екосистемі DREAM, додати власні проєкти та стежити за оголошеннями про можливість фінансової підтримки.

Додаткові матеріали щодо розроблення проєктно-кошторисної документації (ПКД), облаштування та фінансування укриттів можна знайти на порталі «Моя Фортеця». Також є можливість переглянути проєкти повторного використання та адаптувати під потреби закладу освіти. Деякі з цих проєктів громади вже використовували в межах подання на субвенцію.

За інформацією МОН

19 липня

МОН опублікувало результати дослідження щодо булінгу в українських школах

Булінг у закладах освіти України

Як навчити дітей дбати про свою безпеку

Міністерство освіти і науки України схвалило проведення дослідження «Булінг та толерантність у закладах освіти після 24 лютого 2022 року», яке проводилося в листопаді 2023 — січні 2024 року. Дослідження охопило 5576 учнів 5–9 класів (віком 10–14 років) з усіх регіонів України, крім тимчасово окупованих територій.

Метою дослідження було виявити рівень поширеності булінгу серед школярів, його видів і причин, а також змін після початку повномасштабного вторгнення росії.

Основні результати дослідження викладено нижче. 

1. Поширеність булінгу:

  • 51,3% опитаних учнів зазначили, що коли-небудь стикалися з булінгом: 55,9%, дівчат і 46,2% хлопців.
  • 24,7% учнів стали мішенями булінгу з початку повномасштабного вторгнення.
  • Найчастіше булінг траплявся в Києві (33,7% учнів). Загалом це більш поширене явище для міст, зокрема обласних центрів (34,4%).
  • У сільській місцевості 25,3% учнів заявили про булінг. У містах районного значення та інших містах — відповідно 25,8% і 24,1%).
  • Найрідше про випадки булінгу повідомляли учні східних (18%) та південних (22%) областей.

2. Різновиди булінгу:

  • заклики товаришувати з певними друзями (25,9%);
  • поширення неправдивих чуток (24,0%);
  • отримування образливих онлайн-повідомлень (21,4%)
  • зверхні та принизливі відгуки про зовнішність (21,8%);
  • жарти або розповіді анекдотів так, щоб було зрозуміло, що це буцімто про мішень булінгу (18,3%).

3. Основні приводи для булінгу:

  • зовнішність (28,7%). Дівчата частіше, ніж хлопці заявляли про булінг на цій підставі: 35,2% проти 26,9%;
  • особливості поведінки — надто активна, сором’язлива чи нерішуча, надто несхожа на інших тощо (22,6%);
  • світогляд, відмінний від думки інших (21,5%);
  • уподобання чи хобі (18,7%);
  • мовна ознака: 8,3% для російської мови та 6,9% для української мови.

4. Звернення по допомогу:

  • 59,4% постраждалих від булінгу зверталися по допомогу.
  • Найчастіше зверталися до батьків і вчителів.
  • Дівчата частіше зверталися по допомогу, ніж хлопці: 62,4% проти 55,8%.
  • Зі збільшенням віку опитаних зменшується частота звернень по допомогу. Серед учнів 5 класів по допомогу зверталися 68,1%, серед 9 класів цей показник скорочується до 47,9%.

5. Реакція школи на булінг:

  • 12,4% випадків — до школи викликали батьків і кривдника, і постраждалого.
  • 14,7% випадків — викликали або батьків кривдника, або батьків постраждалого.
  • Найефективнішим методом виявилося залучення психолога (68,4% випадків припинення або послаблення булінгу). Водночас поєднання різних методів одночасно дало найліпші результати під час роботи з булінгом.

6. Залученість дорослих до булінгу:

  • 19,6% опитаних зазначили, що вчителі або інші дорослі зі школи, які були свідками цькування, не зробили нічого.
  • 14,7% респондентів стикалися з ситуаціями, коли до булінгу були залучені батьки однокласників (наприклад, хтось з батьків публічно висловлюється образливо про дитину або закликав її бойкотувати).

Зокрема, під час дослідження було виявлено низку проблем, таких як недостатню реакцію вчителів на випадки булінгу та потребу учнів у психологічній підтримці.

Надалі результати дослідження буде використано для вдосконалення політики протидії булінгу в українських школах, розроблення ефективних механізмів реагування на такі випадки та створення безпечного освітнього середовища для всіх учнів.

Джерело: МОН

19 липня

МОН запровадило гранти від держави для вступників на контракт

Державні гранти для навчання у вишах

Накази з основної діяльності: як скласти

Цьогоріч вступники, які претендують на навчання на контракті, матимуть унікальну можливість отримати додаткову фінансову підтримку — державний грант. Це допоможе частково покрити вартість навчання на будь-якій бакалаврській програмі (або на програмі підготовки медика). Таке рішення ухвалено урядом України та розроблялося Міністерством освіти і науки України у співпраці з Міністерством цифрової трансформації та Міністерством економіки.

Державний грант — це можливість для вступників, які здобуватимуть першу вищу освіту за контрактом отримати від 15 тисяч грн і більше на рік для покриття частини вартості навчання.

Зауважимо, що вступ на бюджетну форму залишається без змін: якщо студент вступає на бюджетне місце, держава оплачує всю вартість навчання.

«Нова система фінансування — це про принцип «гроші ходять за студентом». Так абітурієнти отримають більше свободи у виборі майбутньої професії, адже орієнтуватимуться на власні бажання, а не наявність бюджетних місць в університеті. З іншого боку, такий підхід стимулюватиме конкуренцію за вступників між ЗВО. У довгостроковій перспективі це сприятиме покращенню якості освіти, професійному розвитку викладачів, розвитку науки та інновацій. Це революційний крок для української системи вищої освіти», — зауважив міністр цифрової трансформації Михайло Федоров.

«За рішенням про запровадження державних грантів стоїть не тільки допомога майбутнім вступникам. За цим рішенням також — заохочення для нашої молоді залишатися в Україні та вступати в заклади вищої освіти тут. І ми, як представники держави, активно працюємо над тим, щоб кожен і кожна змогли реалізувати свій потенціал в Україні, щоб держава стала інструментом для досягнення успіху громадян. Тому активно трансформуємо систему освіти та створюємо нові механізми для підтримки молоді. Важливо, що така ініціатива стане доступною для вступників уже в цьому навчальному році», — акцентував міністр освіти та науки Оксен Лісовий.

Грант отримати може той вступник, який:

  • вступає на бакалаврат (або магістра медичного, ветеринарного, фармацевтичного спрямування) після школи або коледжу;
  • вступає на денну або дуальну форму навчання на контракт;
  • має результати НМТ (ЗНО) з будь-яких двох предметів з оцінками не менше ніж 150 балів (грант першого рівня) або не менше ніж 170 балів (грант другого рівня).

Загалом сума гранту визначається індивідуально для кожного — за результатом НМТ та з урахуванням коефіцієнту спеціальності:

  • для вступників із результатом НМТ від 150 балів з будь-яких 2-х предметів є можливість отримати грант у розмірі 15 тис. грн.
  • грант 2-го рівня передбачає, що вступники з результатом НМТ від 170 балів з будь-яких 2-х предметів претендуватимуть на грант у розмірі 25 тис. грн.

Зокрема, розмір гранту може бути більшим (тобто, помножений на відповідний коефіцієнт), що залежатиме від обраної спеціальності.

Як зауважили в МОН, для деяких спеціальностей не передбачено гранту першого рівня, лише другого (отже, для вступників, у яких не менше ніж 170 балів із мінімум двох предметів).

«Розвиток людського капіталу — це один із пріоритетів держави. Саме на це ми опиралися у підборі спеціальностей, для яких додається коефіцієнт. Безумовно, все, що пов’язане з медициною, реабілітацією, освітою матиме найбільшу підтримку. А також стратегічно важливі — наукові галузі, інженерія та професії для відбудови. Загалом для нас реалізація кожного студента і студентки в Україні — надзвичайно цінна, оскільки від цього залежить наше майбутнє», — зазначив заступник міністра освіти і науки Михайло Винницький.

Окрім того, передбачено наступний алгоритм дій для отримання грантів:

  • Щоб подати заявку на отримання державного гранту, вступники мають визначитися з пріоритетним закладом освіти та обрати відповідну освітню програму через свій електронний кабінет вступника. Рекомендуємо ознайомитися з вартістю контракту для обраної програми, щоб зрозуміти, яка частина цієї вартості може бути покрита грантом. Якщо вступник/-ця відповідає умовам для отримання гранту, тоді отримає відповідне повідомлення у своєму електронному кабінеті. 
  • Після успішного зарахування на бажану програму, студент/-ка має подати заяву на грант через свій електронний кабінет в Єдиній державній електронній базі освітньої інформації (ЄДЕБО) в період з 5 вересня до 31 жовтня 2024 року. Після оброблення заяви, студента/-ку буде поінформовано про призначення гранту на перший рік навчання із зазначенням відповідної суми. Зазначимо, що грант надається на весь термін навчання, проте виплати проводитимуть двічі на рік.
  • Після схвалення вашої грантової заявки потрібно буде через мобільний застосунок «Дія» пройти електронну ідентифікацію та автентифікацію; обрати в мобільному застосунку «Дія» послугу з отримання гранту. Далі необхідно відкрити в одному з банків України рахунок зі спеціальним режимом використання для зарахування гранту.
  • Якщо вступник/-ця є неповнолітнім/-ньою, то запит на отримання державного гранту подає один із батьків або законних представників. Кошти, отримані у формі гранту, можуть бути використані лише для оплати навчання в ЗВО, з яким підписано відповідний контракт.

За матеріалами МОН

19 липня

В українських закладах облаштують 3 укриття завдяки фінансуванню Литви та UNITED24

Укриття в закладах освіти України

Як організувати безпечний простір для дитини

Уряд виділив 32,85 млн грн на капітальний ремонт і будівництво укриттів у трьох закладах загальної середньої освіти. Це кошти, які Україна отримала в межах урядової підтримки Литви через фандрейзингову платформу UNITED24.

Нещодавно в Кабінеті Міністрів затвердили відповідно постанову «Про розподіл у 2024 році коштів з рахунка для задоволення потреб освіти і науки, відкритого Міністерством освіти і науки в Національному банку, на задоволення потреб у забезпеченні безпечного освітнього середовища». 

Таким чином, кошти будуть спрямовані на:

  • 987,94 тис. грн: капітальний ремонт захисної споруди цивільного захисту або споруди подвійного призначення в опорному закладі загальної середньої освіти Тузлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області;
  • 19,08 млн грн: будівництво захисної споруди цивільного захисту в ліцеї Богданівської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області;
  • 12,78 млн грн: капітальний ремонт захисної споруди цивільного захисту або споруди подвійного призначення в ліцеї Садівської сільської ради Сумського району.

За інформацією МОН

18 липня

Нагадування абітурієнтам: як перевірити правильність даних в ЄДЕБО

Вступна кампанія в 2024 році

Фізичне та емоційне напруження: як допомогти дітям

Абітурієнтам і абітурієнткам, які цьогоріч вступають до закладів вищої освіти, варто завчасно перевірити правильність своїх даних в Єдиній державній електронній базі з питань освіти (ЄДЕБО). Вони мають збігатися з даними в атестаті про повну загальну середню освіту й сертифікаті НМТ.

Відповідну перевірку на відсутність помилок можна зробити за допомогою онлайн-реєстру документів про освіту за посиланням.

Таким чином вступники зможуть знайти в реєстрі інформацію про документи, виготовлені з 2000 року (окрім інформації про випускників військових ЗВО та військових навчальних підрозділів ЗВО).

Зокрема, наявність розбіжностей у наступних документах може ускладнити створення електронного кабінету, у якому абітурієнти подаватимуть заяви про вступ:

  • прізвищі,
  • імені,
  • по батькові,
  • даті народження,
  • громадянстві тощо. 

Якщо під час перевірки виявлено помилку в атестаті, то вступнику потрібно звернутися до школи, яка видала документ, або до технічного адміністратора ЄДЕБО (під час вступної кампанії).

Для виправлення розбіжностей у даних сертифіката НМТ / ЗНО варто звернутися до регіонального центру оцінювання якості освіти, у якому абітурієнт реєструвався для проходження тестування. 

За матеріалами Освіта.юа

18 липня

Омбудсмен вважає неправомірним початок навчального року в серпні

Початок нового навчального року

Розвиток комунікативних навичок педагогів: план роботи

Достроковий початок навчального року в середині серпня є порушенням чинного законодавства.

Таку тезу висловив освітній омбудсмен Сергій Горбачов, коментуючи рішення деяких місцевих органів влади про початок навчального року з 19 серпня.

Як він зауважив, під час дії воєнного стану тривалість навчального року, дата його початку та закінчення визначаються Кабінетом Міністрів.

Проте нині відповідна постанова уряду, що регулює початок та закінчення 2024/25 навчального року, ще не видана, тому правових підстав розпочинати новий рік раніше 1 вересня немає.

За словами освітнього омбудсмена, порушенням чинного законодавства є відкликання педагогів з літніх відпусток, що мають тривати 56 днів і зазвичай закінчуються у другій половині серпня.

Також він зазначив, що відкликання педагогів з відпустки заборонено законодавством.

«Чи можна відкликати вчителів з відпустки раніше? Ні, це заборонено законодавством — відповідно до статті 79 Кодексу законів про працю України, відкликати з відпустки можна лише для відвернення стихійного лиха, виробничої аварії або негайного усунення їх наслідків; для відвернення нещасних випадків, простою, загибелі або псування майна підприємства, установи, організації. Працівник має надати згоду для відкликання його з відпустки! Початок навчального року під ці причини не підпадає. Тобто відкликати раніше — це порушити трудове законодавство», — акцентував Сергій Горбачов.

Джерело: FB-сторінка Сергія Горбачова

17 липня

МОН визначило категорії абітурієнтів, які можуть вступати без НМТ у 2024 році

Вступна кампанія без результатів НМТ

Накази з основної діяльності: як скласти

В Україні триває вступна кампанія 2024 до вишів. Міністерство освіти визначило категорії абітурієнтів, які можуть взяти участь у конкурсному відборі через індивідуальну співбесіду замість результатів НМТ.

Такі вступники можуть пройти співбесіду з предметів НМТ у закладах вищої освіти. При цьому претендувати як на бюджетні, так і на контрактні місця з можливістю зарахування завдяки отриманій позитивній оцінці.

Згідно з інформацією МОН, до пільгових категорій вступників належать:

  • особи з інвалідністю І та ІІ групи;
  • діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування;
  • ветерани війни та учасники бойових дій, зокрема ті з них, які проходять військову службу (крім військовослужбовців строкової служби);
  • учасники бойових дій на території інших держав;
  • особи, які перебували в полоні або заручниках;
  • особи, постраждалі внаслідок Чорнобильської катастрофи, яким надали право на прийом без екзаменів до державних вишів за результатами співбесіди;
  • особи, визнані постраждалими учасниками Революції Гідності;
  • особи, які проживають на ТОТ або на територіях, де тривають активні бойові дії.

Зокрема, співбесіди з предметів, які вступники проходять замість НМТ, відбуваються відповідно до програм ЗНО.

Очільник приймальної комісії ЗВО затверджує порядок оцінювання за результатами співбесіди, який має включати критерії оцінювання та структуру оцінки.

Програми співбесід затверджують головами приймальних комісій ЗВО. Вступні випробування не можуть містити завдань, які не вказані у цих програмах. Останні обов'язково повинні бути оприлюднені на вебсайтах вишів. У програмах прописують критерії оцінювання, структуру оцінки і порядок оцінювання підготовленості вступників.

Важливо, що реєстрацію для проходження співбесід замість НМТ для вступу на бакалавра розпочато з 3 липня.

Для вступу на місця державного або регіонального замовлення реєстрація заяв на участь у співбесідах тривала до 10 липня.

Щодо вступу на контракт, то реєструватись для проходження співбесід можна до 18:00 25 липня. 

Співбесіди для вступу за всіма джерелами фінансування триватимуть у межах декількох потоків включно з 8 по 19 липня, для вступу виключно на контракт — до 31 липня.

За інформацією Освіта.юа

16 липня

Як змінилася вартість вищої освіти в Україні?

Плата за навчання у вишах України

Емоційний інтелект: експресивні етюди

Вартість вищої освіти протягом останніх років в Україні зростає. Тому і цьогорічним вступникам, які хочуть здобувати освіту за контрактом, варто очікувати на вищу вартість навчання, ніж була торік.

Найбільше ціни на навчання зростали у 2021 році, а наступного року дещо уповільнилися.

Згідно з результатами аналітиків, студент, який вступив до університету у 2019 році, платив за річний контракт 25 тисяч гривень. У 2020 році вартість зросла на понад 15% — до 28,8 тисячі гривень. З урахуванням щорічного здорожчання контракту у 2023 році навчання коштувало б 40,5 тисячі гривень.

Однак, динаміка зростання відрізняється залежно від вишу та спеціальності. До прикладу, рік навчання на спеціальності «Право» в університеті імені Тараса Шевченка у 2023 році коштував на 3,2 тисячі гривень менше — 62,8 тисячі, а от «Психологія» за рік подорожчала на 20 тисяч гривень — до 50,9 тисячі гривень за перший рік. 

Відповідно до інформації освітнього порталу Education.ua, середня ціна навчання у вишах зросла на 14,4%: з 20,5 тисячі гривень у 2022 році — до 23,5 тисячі гривень у 2023 році.

Окрім того, фахівці виокремили спеціальності, ціни на які зросли найбільше. Неочікуваним лідером рейтингу стала спеціальність «Богослов'я»: середня вартість навчання подорожчала на 13,5 тисячі гривень.

Жодна з найпопулярніших серед абітурієнтів спеціальностей до цього рейтингу не потрапила.

За матеріалами Української правди

16 липня

Стало відомо, коли запустять освітній застосунок «Мрія»

Освітній застосунок "Мрія"

Фізичне та емоційне напруження: як допомогти дітям

Восени 2024 року в Україні планують втілити у життя освітній проєкт «Мрія». Цей застосунок у режимі реального часу допоможе розуміти як функціонує освітня система, як освітні програми й стандарти впливають на дітей.

«На рівні не тільки оцінок, а й соціального самопочуття. Також те, як діти використовують навички і знання у власному житті», — зауважив віцепрем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій Михайло Федоров.

Зокрема серед переваг застосунку — можливість будувати індивідуальну освітню траєкторію.

«Розуміючи, що нам цікаво, що ми читаємо, дивимося, навчаємося, які додаткові уроки беремо, система може визначати наступні кроки розвитку. Наприклад, що прочитати, який освітній контент подивитися, де отримати грант», — акцентував міністр цифрової трансформації.

Окрім того, великі обсяги даних допомагають будувати індивідуальні освітні траєкторії для дітей і робити їх більш швидкими й ефективними.

«Завдяки новим методикам Мрії ми оцінюватимемо і м'які навички дітей. Як часто вони виступають на уроках, як проявляють лідерство, наскільки активні. Не просто відстежувати, які оцінки, а й аналізувати софт скіли, які важливі для світу. Це додатковий контакт і точка взаємодії батьків з дітьми», — зазначив віцепрем’єр.

За словами Михайла Федорова, системи освіти повинні стати більш гнучкими й швидкими, реагувати на виклики, які є у світі.

Джерело: Освіторія

16 липня

Долучайтеся до громадського обговорення проєкту щодо оновлення переліку комп’ютерного обладнання в закладах освіти

Комп'ютерне обладнання в закладах освіти

Накази з основної діяльності: як скласти

У Міністерстві освіти і науки висунули на громадське обговорення проєкт наказу «Про затвердження Змін до Типового переліку комп’ютерного обладнання для закладів дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти».

Соціальні групи населення та зацікавлені сторони, на які поширюватиметься дія проєкту: 

  • учасники освітнього процесу, 
  • заклади освіти, 
  • виробники та постачальники комп’ютерного обладнання.

Наразі Україна перебуває під постійними зовнішніми обставинами, які ускладнюють або унеможливлюють фізичне знаходження дітей у закладах освіти (війна, карантинні обмеження тощо), а також із появою можливостей обміну досвідом між учасниками освітнього процесу в міжнародному контексті, набуває важливості дистанційне навчання / зустрічі, що вимагають від комп'ютерних пристроїв можливості підтримувати стабільний відеозв'язок, використання хмарного сховища тощо. 

Саме тому виникає потреба в оновленні вимог до комп'ютерного обладнання для закладів освіти, оскільки за наявними технічними специфікаціями є можливість придбати лише обмежену лінійку девайсів, що не завжди відповідає потребам учасників освітнього процесу, а іноді є занадто дорогим рішенням для конкретного закладу освіти. Відтак, підготовлено проєкт відповідного документу.

Детальніше ознайомитися зі змістом проєкту можна в прикріпленому документі. 

Коментарі, зауваження та пропозиції до зазначеного проєкту Змін до Типового переліку комп’ютерного обладнання для закладів освіти можна надсилати у довільній формі до 30 липня 2024 року на електронну адресу: [email protected]. Контактна особа для надання консультацій: Тетяна Далєвська, тел. (044) 287-82-51, (044) 287-82-78.

За інформацією МОН

15 липня

Омбудсмен нагадав педагогам про зміни щодо відпусток і їх зарахування до стажу

Зарахування відпусток вчителів до стажу

Накази з основної діяльності: як скласти

Освітній омбудсмен Сергій Горбачов нагадав педагогам про недавно внесені зміни до законодавства, які стосуються відпусток. І акцентував, що відпустку без збереження заробітної плати до стажу роботи не зарахують.

Як зауважив освітній омбудсмен, з 24 грудня 2023 року час перебування у відпустці без збереження зарплати за сімейними обставинами надають за згодою сторін терміном не більше, ніж на 30 календарних днів на рік.

Проте за словами Сергія Горбачова, відпустку без збереження заробітної плати без обмеження строку, яку надають на час загрози поширення епідемії, пандемії, необхідності самоізоляції працівника у випадках, встановлених законодавством, та/або у разі виникнення загрози збройної агресії проти України, надзвичайної ситуації техногенного, природного чи іншого характеру — не зараховують до стажу роботи, що дає право на щорічну основну відпустку (частина 4 статті 26 Закону України «Про відпустки»).

Відпустка без збереження зарплати не може перевищувати більше, ніж 30 днів на рік.

Окрім того, право на щорічну відпустку підвищеної тривалості (56 днів) для вчителів зберігають під час воєнного стану. Однак рішенням роботодавця таку відпустку можуть обмежити до 24 днів.

«Відповідно надання невикористаних у період дії воєнного стану днів такої відпустки переноситься на період після припинення або скасування воєнного стану», — наголосив юрист Олександр Брижак.

Джерело: Освіта24

15 липня

Результати дослідження щодо поширення булінгу в школах

Поширення булінгу в закладах освіти

Протокол засідань команди психолого‑педагогічного супроводу

51,3% опитаних школярів і школярок колись зазнавали булінгу. Серед дівчат цей показник вищий — 55,9%, тоді як серед хлопців він становить 46,2%.

Такі дані зазначено в результатах дослідження «Булінг та толерантність у закладах освіти після 24 лютого 2022 року», яке в листопаді 2023 року — січні 2024 року провели аспірантка Інституту соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України Анастасія Мельниченко та доцентка кафедри соціальної роботи та реабілітації Наталя Тілікіна. 

До опитування долучилися 14 728 учнів і учениць віком від 9 до 16 років з усієї України.

Найчастіше респонденти / респондентки вказували, що з ними траплялися неодноразово такі ситуації булінгу (діти могли обрати декілька варіантів відповідей):

  • заклики не товаришувати з ними або іншими друзями — 25,9%;
  • розпуск неправдивих чуток про них — 24,0%;
  • отримання образливих онлайн-повідомлень від інших дітей — 21,4%;
  • зверхній і принизливий відгук про їхню зовнішність — 21,8%;
  • жарти або розповіді анекдотів так, щоб було зрозуміло, що це про мішень булінгу — 18,3%.

Зокрема, 24,7% учнів і учениць вказали, що з 1 вересня 2022 року потерпали від «неодноразового залякування, образ, ізоляції, розпускання чуток тощо, тобто будь-чого, що могло нанести душевний або фізичний біль».

Відповідно до даних аналітиків, найвищий показник булінгу в обласних центрах (34,4%). В інших населених пунктах він становить:

  • 25,8% — у містах районного значення;
  • 24,1% — в інших містах;
  • 25,3% — у сільській місцевості.

У результатах дослідження також зазначається, що з 1 вересня 2022 року від булінгу найчастіше потерпали учні в Києві — 33,7%. А найрідше про випадки цькування за цей період повідомляли учні східних (18%) і південних (22%) областей.

Респонденти й респондентки також розповіли, що їх ображали переважно через:

  • зовнішність — 28,7% (35,2% дівчат та 26,9% хлопчиків);
  • їхню «дивакувату» поведінку (надто активну, надто сором’язливу чи нерішучу, надто несхожу на інших тощо) — 22,6%;
  • їхній світогляд, відмінний від думки інших, — 21,5%;
  • їхні вподобання чи хобі — 18,7 %.

За даними експертів, з початку повномасштабного вторгнення серед учнів спостерігається цькування за мовною ознакою:

  • 8,3% — для російської мови;
  • 6,9% — для української мови.

59,4% опитаних школярів, які зазнавали булінгу, розповіли що зверталися по допомогу, із них 62,4% дівчат і 55,8% хлопчиків.

Дівчата частіше за хлопців зверталися як до батьків (45,8% і 40,6% відповідно), так і друзів та однолітків (23,1% і 11,8% відповідно). До вчителів звертався кожен третій з опитаних учнів, яких цькували (30,1%).

12,4% опитаних учнів і учениць розповіли, що після прохання про допомогу до школи викликали і батьків кривдника, і батьків постраждалого, а 14,7% вказали, що викликали батьків лише однієї сторони.

Окрім того, найефективнішими методами боротьби з булінгом респонденти назвали залучення психолога та запрошення батьків булера й потерпілого.

Відповідно до результатів дослідження, 20% школярів і школярок були свідками цькування, до якого були залучені вчителі або працівники школи (учитель подає приклад, першим обзиваючи дитину або оголошуючи, що дитина «сама винна» в тому, що її цькують тощо). Так:

  • 6,1% вказали, що булінг з боку педагога трапився з ними особисто;
  • 9,9% вказали що це трапилося з однокласником або друзями;
  • 9,1% — чули про такий випадок (він трапився з кимось у школі);
  • 68,7% вказали, що ніколи такого не було;
  • 12,3% — вагалися з відповіддю.

Свідками цькування, до якого були залучені батьки однокласників (наприклад, хтось з батьків публічно висловлюється образливо про дитину або закликав її бойкотувати), були 14,7% респондентів.

За інформацією Освіта.юа

14 липня

У МОЗ опублікували алгоритм дій щодо допомоги під час утоплення

Алгоритм дій щодо допомоги під час утоплення

План роботи на літній період

Улітку, особливо в спеку, чимало дітей — з батьками, опікунами чи самостійно — проводять час біля водойм. Саме тому і дорослим, і дітям важливо пам’ятати про техніку безпеки на пляжі, зокрема у випадку, якщо хтось тоне.

Для цього в Міністерстві охорони здоров’я нагадали порядок дій в подібній ситуації. 

Насамперед потрібно оцінити ситуацію та викликати рятувальні служби (103, 102, 112).

До прибуття кваліфікованої допомоги:

  • за змоги — кинути людині рятувальний засіб;
  • підпливати до того, хто тоне, зі спини, користуючись рятувальним жилетом або засобами, що допоможуть утриматися на воді;
  • якщо людина у воді непритомна — перевернути її на спину, перевірити, чи дихає, якщо так — обережно транспортувати до берега.

Найкращий варіант для транспортування людини до берега — підняти її під пахви зі спини, щоб голова лишалася над водою. Пливти треба спокійно, враховуючи можливість пошкодження шийного відділу хребта.

На березі необхідно перевірити, чи дихає людина, за принципом «чую, бачу, відчуваю»:

  • чи чути дихання людини;
  • чи видно, як рухається її грудна клітка;
  • чи відчувається дихання, якщо наблизити щоку до обличчя людини.

Якщо людина дихає, потрібно:

  • покласти її на спину на рівну тверду поверхню;
  • розігнути голову та вивести нижню щелепу (якщо точно впевнені, що людина не зазнала травм хребта);
  • очистити рот людини від бруду та піску.

Якщо людина не дихає, потрібно:

  • затиснути їй ніс та видихнути повітря в рот до підйому грудної стінки;
  • повторити 5 разів.

Зокрема у відомстві акцентували, що маленьким дітям штучне дихання можна проводити, одночасно вдуваючи повітря в рот і в ніс.

У разі, коли дихання після цих процедур не з’явилося, то необхідно розпочати натискання на грудну клітку:

  • покладіть долоні (одна на одну) на середину грудної клітки постраждалого/постраждалої;
  • випряміть руки в ліктях і натисніть на них вагою власного тіла;
  • зробіть 30 натискань;
  • повторіть два штучні вдихи.

Цикли «30 натискань — 2 вдихи» треба продовжувати до приїзду медиків — або поки людина не задихає самостійно. Якщо людина прийде до тями до прибуття медиків, її потрібно зігріти й не лишати саму.

Для дітей необхідно поміняти співвідношення: «15 натискань — 2 вдихи».

Якщо проводити штучне дихання неможливо, можна робити лише натискання.

За матеріалами МОЗ

12 липня

МОН оголосило про початок проведення розподілу субвенції НУШ

Розподіл освітньої субвенції НУШ

Експертиза цінності документів: як провести

У Міністерстві освіти і науки оголосили про початок проведення розподілу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа».

Це відбувається відповідно до Закону України «Про державний бюджет України на 2024 рік», порядком та умовами надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 4 квітня 2018 року № 237 (зі змінами). 

Головним розпорядником субвенції є Міністерство освіти і науки України.

Для ефективного розподілу коштів у МОН було створено комісію з  питань розподілу субвенції з державного  бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа». 

Згідно з пунктом 8 Порядку та умов Комісією проводиться збір інформації з використанням програмно-апаратного комплексу «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту» та її аналіз — протягом п’яти робочих днів від дати реєстрації наказу МОН про утворення комісії.

Визначення обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам Комісія здійснює відповідно до критеріїв та за результатами аналізу інформації щодо: 

1. Потреб у забезпеченні необхідним обладнанням навчальних кабінетів природничої галузі освіти (кабінети фізики, хімії, біології, географії, природничих наук) закладів загальної середньої освіти комунальної форми власності, які здійснюють освітній процес відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти в другому циклі середньої освіти (базове предметне навчання) за очною, поєднанням очної та дистанційної форми здобуття освіти, пропорційно кількості 6-х класів в 2023/24 навчальному році за такою формулою: 

  • О1 = С1/загальна кількість 6 класів загалом у країні × загальну кількість 6 класів в області, м. Києві; 

2. Потреб у забезпеченні необхідним обладнанням та меблями навчальних кабінетів закладів загальної середньої освіти комунальної форми власності, які є учасниками всеукраїнського інноваційного освітнього проєкту за темою «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення для закладів загальної середньої освіти в умовах реалізації Державного стандарту базової середньої освіти» (далі — пілотні заклади освіти), пропорційно кількості пілотних закладів освіти за такою формулою:

  • О2 = С2/загальна кількість пілотних шкіл, які здійснюють освітній процес за очною, поєднанням очної та дистанційної форм здобуття освіти, загалом у країні × загальну кількість пілотних шкіл, які здійснюють освітній процес за очною, поєднанням очної та дистанційної форм здобуття освіти, в області, м. Києві;

3. Потреб у навчальній та навчально-методичній літературі, зокрема її електронних версій та з аудіосупроводом, для учнів та педагогічних працівників пілотних закладів освіти, пропорційно кількості учнів та вчителів пілотних класів за такою формулою:

  • О3 = С3/загальна кількість учнів та вчителів пілотних класів загалом у країні × загальну кількість учнів та вчителів пілотних класів в області, м. Києві; 

4. Потреб у підвищенні кваліфікації педагогічних працівників: керівників, заступників керівників і вчителів закладів освіти, які забезпечуватимуть реалізацію Державного стандарту базової середньої освіти в другому циклі базової середньої освіти (базове предметне навчання) у 2024/25 навчальному році, пілотних (восьмих) класів, підготовку тренерів-педагогів, надавачів послуг з професійної підтримки та допомоги педагогічним працівникам та оплату їхніх послуг, пропорційно кількості осіб, які потребують підвищення кваліфікації, за такою формулою: 

  • О4 = С4/загальна кількість осіб, які потребують підвищення кваліфікації, загалом у країні × загальну кількість осіб, які потребують підвищення кваліфікації, загалом в області, м. Києві; 
  • О1, О2, О3, О4 — обсяг субвенції, що передається обласному бюджету, бюджету м. Київ;
  • С1, С2, С3, С4 — обсяг субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа» за напрямами у 2024 році.

Джерело: МОН

12 липня

Результати дослідження показали як змінилося використання української мови в побуті школярів

Використання української мови в повсякденні

Протокол засідань команди психолого‑педагогічного супроводу

В Україні за останній 2 роки зменшилася кількість учнів і учениць, які вважають українську мову рідною:

  • у 2021–2022 навчальному році про це заявили 82% учнів / учениць;
  • у 2022–2023 навчальному році — 91% учнів / учениць;
  • у 2023–2024 навчальному році — 74% учнів / учениць.

Таку інформацію зазначили голова Державної служби якості освіти Руслан Гурак і мовний омбудсмен Тарас Кремінь під час презентації результатів моніторингу щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі в закладах загальної середньої освіти у 2023–2024 навчальному році. 

Під час дослідження було опитано понад 7 тисяч учнів і учениць 8–11–х класів із 85 шкіл у міській і 36 шкіл у сільській місцевості.

Детальніше ознайомитися з презентацією результатів дослідження можна в прикріпленому документі. 

За словами мовного омбудсмена, попри статистичні показники, попит на українську мову незмінний. Однак, цьогоріч дослідження охопило більшу кількість респондентів з акцентом на міську місцевість.

«Адже відомо, що міська агломерація традиційно є епіцентром збільшення російськомовного компонента. Тому потрібно працювати в містах, щоб захистити право дітей на освітній процес державною мовою», — роз’яснив Тарас Кремінь.

Як зауважили в ДСЯО, після початку повномасштабної війни спостерігалося збільшення вживання української мови в освітньому процесі. Однак у минулому навчальному році — реакція дещо зворотна. У службі такі дані пов’язують з тим, що зменшилася частка старшокласників, батьків і вчителів, які вважають українську мову рідною.

Відповідно до даних аналітиків, майже половина опитаних учнів і учениць вказала, що послуговується українською мовою в усіх сферах життя. Щоправда, частина школярів і школярок, які вважають українську рідною, вдома спілкується російською. Цей показник найбільший на сході країни — 38%.

Зокрема, у звіті йдеться про те, що цьогоріч зменшилася кількість учнів і учениць, які під час уроків та перерв спілкуються між собою лише українською мовою:

  • 41% респондентів говорять винятково українською під час перерв (49% у 2022–2023 навчальному році);
  • 50% — під час уроків (58% у 2022–2023 навчальному році);
  • 33% під час перерв розмовляють як українською, так і російською мовами / переважно російською мовою (21% у 2022–2023 навчальному році);
  • 20% під час уроків підтримують розмову між собою як українською, так і російською мовами / переважно російською мовою (14% у 2022–2023 навчальному році).

Традиційно найбільше дітей, які послуговуються українською мовою під час уроків і перерв, на Заході — 74%, на Сході цей показник становить 17%.

Згідно із результатами моніторингу, якщо в школі діти активніше використовують державну мову, то за її межами (у колі друзів та вдома) цей відсоток знижується:

  • менше ніж 40% учнів та учениць спілкуються суто українською;
  • 20% — як українською, так і російською мовами однаковою мірою.

Чинниками, що стримують використання української мови, діти назвали звичку спілкуватися недержавною мовою (33%) та мову спілкування в сім’ї (20%).

Також зменшення використання української мови підлітками спостерігається і в інтернеті. Частка старшокласників, які спілкуються українською в мережі, зменшилася на 6% порівняно з минулим навчальним роком — з 55% до 49% відповідно. Так само зменшилася кількість учнів, які послуговуються лише українськомовним контентом — з 43% до 32%.

Проте кількість старшокласників, які оцінюють свій рівень володіння мовою як вільний, за даними дослідження, за останній рік зросла на 5%.

Однак 15% учнів та учениць, які в повсякденному житті використовують переважно російську, під час опитування зазначили, що російськомовному співрозмовнику відповідатимуть українською. Імовірно, так діти демонструють свою національну ідентичність.

За інформацією ДСЯО

11 липня

Роз'яснення МОН про формати навчання дітей-ВПО та школярів на ТОТ

Дистанційне навчання дітей-ВПО та на ТОТ

Фізичне та емоційне напруження: як допомогти дітям

Міністерство освіти і науки України розробило проєкт наказу № 850 «Про затвердження Порядку та умов здобуття загальної середньої освіти в комунальних ЗЗСО в умовах воєнного стану в Україні». Останніми тижнями про нього ширилося багато чуток. Зокрема, щодо навчання учнів-ВПО та школярів, які перебувають на тимчасово окупованих територіях.

Саме тому в МОН опублікували детальні роз’яснення щодо наказу та його статусу. 

Насамперед важливо зазначити, що на сьогодні наказ не затверджений, а отже, не набув чинності.

Раніше документ було відправлено на погодження центральним органам виконавчої влади, а також обласним департаментам освіти і науки. Крім того, МОН провело низку непублічних робочих зустрічей з громадськими організаціями та ОВА для обговорення проєкту наказу.

«Продовжуємо працювати з регіонами, щоб адаптувати наказ до потреб областей. Уже надійшло чимало важливих пропозицій, які опрацьовуємо. Після спільних обговорень і напрацювань буде внесено зміни до проєкту наказу та передано його на затвердження», — зауважили в освітньому відомстві.

Як пояснили в міністерстві, проєкт документа є одним з інструментів комплексної політики «Школа офлайн». Вона передбачає, щоб якомога більше дітей повернулися до очного навчання там, де це дозволяє безпекова ситуація.

«Запровадження дистанційного формату навчання під час пандемії та його продовження після початку повномасштабної війни були вимушеними та вкрай важливими кроками, які допомогли нам зберегти систему освіти. Але дистанційна освіта не може бути довгостроковою стратегією для держави. Як показують міжнародні дослідження, очна освіта — це можливість ефективніше та якісніше здобувати не лише знання в конкретних дисциплінах, а й поглиблювати м’які навички», — повідомили в МОН.

Зокрема, у міністерстві зауважили, що забезпечення якісної освіти для школярів і школярок вимагає відповідних рішень. Тому МОН готове підтримувати громади на кожному з етапів цих змін.

Ще одним питанням проєкту є освіта учнів і учениць, які мешкають на тимчасово окупованих територіях України.

Як акцентували в Міністерстві освіти і науки, для дітей, які не можуть навчатися очно, — на ТОТ і за кордоном — залишатиметься варіант дистанційної освіти. Адже для таких учнів і учениць важливо створити безпечні умови та зберегти їхні зв’язки з українською системою освіти.

«Ми запропонуємо індивідуальний підхід із педагогічним патронажем, коли вчителі, знаючи ситуацію конкретної дитини, формують під неї графік навчання, застосовуючи дистанційні технології. Оскільки діти на ТОТ не можуть повноцінно відвідувати дистанційні уроки за однаковим розкладом з дітьми, які перебувають на контрольованій території. Проте зв’язок учня з учителем є вкрай важливим», — зазначили у міністерстві.

Наразі на ТОТ перебуває приблизно 1,6 мільйона українських дітей, із них 615 тисяч — шкільного віку.

Окрім того у МОН наголосили, що зараз важливо для всіх категорій українських школярів і школярок запропонувати освіту, яка відповідає їхнім потребам та умовам. Тому:

  • для дітей, які навчаються дистанційно й не мають доступу до очної освіти, важливо будувати сховища й забезпечувати їх автобусами для підвезення до шкіл з укриттями;
  • для дітей зі статусом ВПО пріоритетами мають бути якість освіти й соціалізація на новому місці;
  • для дітей за кордоном головними є якість освіти, соціалізація та можливість здобувати українську освіту.

«МОН виступає за безпеку, збереження зв’язку з дітьми на тимчасово окупованих територіях та за кордоном і відновлення доступу до якісної очної освіти. У центрі всіх змін — діти та їхнє майбутнє», — підкреслили у відомстві.  

Окрім того, у МОН працюватимуть над:

  • впровадженням програми підтримки вчителів;
  • створенням кадрового резерву вчителів з виплатою середньої заробітної плати й підготовкою їх для роботи на деокупованих територіях (спільно зі Службою зайнятості України);
  • створенням єдиного порталу вакансій учителів;
  • забезпеченням індивідуального супроводу кар’єрними консультантами.

За матеріалами МОН

11 липня

Заклади освіти мають встановити сонячну генерацію

Сонячні панелі на будівлі школи

Експертиза цінності документів: як провести

Міністерство освіти і науки України доручило закладам освіти встановити об’єкти сонячної (вітрової) генерації. При цьому зробити це максимально швидко.

Таку інформацію зазначено в листі міністра освіти і науки Оксена Лісового, який скерували очільникам керівників закладів освіти всіх рівнів, форм власності та сфер управління.

Окрім об'єктів сонячної та вітрової генерації керівники закладів освіти мають придбати та встановити устаткування зберігання енергії, забезпечивши безперебійну діяльність закладів освіти.

Як сформувати безпечне і здорове освітнє середовище

Ця ініціатива пов'язана із рішеннями керівництва держави щодо забезпечення стабілізації роботи об'єднаної енергетичної системи.

До 15 липня 2024 року заклади освіти повинні провести інформаційну кампанію серед персоналу, студентів та учнів стосовно підвищення енергоефективності та енергозбереження.

Крім того, керівники закладів освіти мають стимулювати встановлення населенням сонячних електростанцій та установок зберігання енергії.

Найближчим часом заклади освіти мають поінформувати МОН про виконану роботу.

За матеріалами Освіта.юа

11 липня

У деяких закладах освіти України досі вивчають російську мову

Вивчення російської мови в Україні

Протокол засідань команди психолого‑педагогічного супроводу

Наразі в Україні є лише 1 повністю російськомовна школа. Заклад освіти, у якому навчаються 44 учні (4 класи), розташований у Дніпропетровській області.

Таку інформацію зазначили в Інституті освітньої аналітики. 

Як зауважили в установі, в одній із шкіл на Харківщині навчання відбувається як українською, так і російською мовами. Зокрема, російською вчаться 403 учні (16 класів) із 1 140 школярів закладу освіти. Російську мову як предмет вивчають ще 768 учнів у 3-х школах України (45 класів). А 79 дітей відвідують відповідні гуртки.

Проте за даними мовного омбудсмена Тараса Кременя, за 2022 рік кількість учнів, які вивчали російську мову в школах, зменшилася в понад 100 разів. Зокрема, у вересні 2021 року їх було 454,8 тисячі, а восени 2023 року — 4 тисячі.

Відповідно до даних аналітиків, в Україні нині є 197 шкіл, де навчання дітей відбувається мовами нацменшин. Також є окремі класи з іноземними мовами викладання в українськомовних школах.

Згідно з інформацією Інституту освітньої аналітики:

  • румунською мовою навчаються 12 383 учні у 57 закладах освіти: 10 закладів (2 261 учень) у Закарпатській області та 47 (10 122 учні) — у Чернівецькій. Ще 3 104 школярі навчаються румунською у 20 змішаних закладах у Чернівецькій, Закарпатській та Одеській областях. Як самостійний предмет її вивчають 3 555 учнів у 24 школах, а 167 осіб — факультативно (або у гуртках);
  • угорською мовою навчаються 10 211 учнів у 67 закладах освіти Закарпатської області. Ще 4 412 школярів навчаються угорською в змішаних закладах на Закарпатті. Як самостійний предмет її вивчають 2 648 учнів у 28 школах, а 402 особи — факультативно (або в гуртках);
  • польською мовою навчаються 699 учнів у 3-х школах Львівської області. Ще 275 учнів навчаються у польськомовних класах на Хмельниччині та Львівщині. Як самостійний предмет її вивчають 97 227 дітей, а факультативно — 9 033 особи;
  • німецькою мовою навчаються 50 учнів у 1 школі Києві. Як самостійний предмет її вивчають 543 755 дітей, а факультативно — 8 170 осіб;
  • словацькою мовою на Закарпатті у змішаній школі навчаються 118 учнів. Як самостійний предмет цю мову вивчають 959 дітей, ще 1 065 осіб — факультативно;
  • болгарською мовою на Одещині у змішаній школі навчається 35 учнів. Як самостійний предмет її вивчають 7 410 дітей, а 840 осіб — факультативно;
  • англійською мовою у Києві навчається 24 учні у змішаному закладі. Як окремий предмет її вивчають 3 778 241 учень. Ще 9 545 дітей — факультативно;
  • гагаузьку мову як окремий предмет вивчають 1 063 учні на Одещині, ще 12 — як факультатив;
  • кримськотатарську мову як окремий предмет вивчають 37 учнів, ще 188 осіб — факультативно.

Серед інших мов, які українські школярі й школярки вивчають як окремий або факультативний предмет, є:

  • французька — 102 876 учнів;
  • іспанська — 15 813 учнів;
  • іврит — 4 999 учнів;
  • китайська — 2 099 учнів;
  • чеська — 1 207 учнів;
  • грецька (сучасна) — 948 учнів;
  • латинська — 885 учнів;
  • італійська — 863 учні;
  • корейська — 776 учнів;
  • японська — 420 учнів;
  • турецька — 247 учнів;
  • албанська - 60 учнів;
  • інші мови — 1 088 учнів.

Джерело: Інформатор

10 липня

На платформі DREAM з’явилися нові функції

Оновлення платформи DREAM

Як сформувати безпечне і здорове освітнє середовище

Як зазначили на сайті Міністерства освіти і науки, відтепер усю інформацію щодо розподілу субвенції на облаштування укриттів і харчоблоків зібрано в окремому блоці «Фінансові програми». 

Таким чином кожен користувач платформи може подивитися критерії добору, ознайомитися із заявками, списком погоджених проєктів і причинами відмови у фінансуванні.

Окрім розподілу субвенцій, DREAM продовжує бути платформою для залучення донорських коштів. Громади, які не отримали субвенцію на облаштування безпечних освітніх просторів, мають можливість залучити кошти від міжнародних партнерів або донорів, подавши заявку на платформі DREAM. 

Також тепер у картці кожного проєкту, що заведено в екосистему DREAM, з’явилася кнопка «Підтримати проєкт зараз». Відтепер потенційний інвестор чи експерт може звернутися до представників громади, що ініціювала проєкт відновлення чи модернізації, з пропозицією про співпрацю через форму зворотного зв’язку.

Щодо додаткових матеріалів про розроблення проєктно-кошторисної документації, облаштування та фінансування укриттів, їх можна знайти на порталі «Моя Фортеця». Отримати відповіді на запитання щодо безпечних освітніх просторів і розроблення ПКД можете в телеграм-чаті підтримки.

За інформацією МОН

9 липня

Коли розпочнеться навчальний рік 2024/2025 у школах України?

Початок навчального року 2024/25 у школах України

Як сформувати безпечне і здорове освітнє середовище

Навчальний рік 2024/2025 у частині шкіл може розпочатися раніше, ніж 1 вересня. Тоді школярі повернуться на навчання вже у серпні.

Рішення про зміну дати початку нового навчального року можуть ухвалювати на місцях.

Насамперед таке рішення про зміщення дати початку навчального року загалом продиктоване важкою енергетичною ситуацією в Україні через обстріли росії і, як наслідок, бажанням заощадити світло і тепло.

Як зауважив міністр освіти і науки Оксен Лісовий, відомство не рекомендуватиме школам розпочинати новий 2024/2025 навчальний рік раніше. Проте в школах, де немає позмінного навчання, можуть змістити початок уроків на 10:00.

Однак Міністерство освіти і науки може лише рекомендувати – остаточне рішення ухвалює КМУ. Не всі школи готові розпочинати навчальний рік у серпні.

Початок навчального року в різних містах України:

У Львові новий навчальний рік у школах розпочнеться раніше – 19 серпня. Відповідне рішення ухвалив Штаб підготовки міста до зими, аби гарантувати повноцінний шкільний навчальний рік. Як зауважив мер Андрій Садовий, через надзвичайно складну ситуацію з електроенергією у місті готуються до різних сценаріїв.

Рішення про те, коли стартує новий навчальний рік у школах Чернівців, ухвалюватимуть педагогічні ради закладів освіти. Наразі не відомо, чи учні сядуть за парти вже у серпні. За словами заступниці начальника управління освіти Чернівецької міськради Олени Онофрей, навчання у школах може стартувати вже 19 серпня, якщо буде відповідне розпорядження.

У школах Івано-Франківська не розпочинатимуть навчання у серпні. Навчальний рік стартує 1 вересня. Таку інформацію розповіла очільниця департаменту освіти і науки Івано-Франківської міськради Вікторія Дротянко. Повідомлення про початок навчання у школах міста у серпні є неправдивою.

У Черкасах навчальний рік 2024/25 у школах також стартує 1 вересня. Однак можливі й зміни у графіку. Заступниця міського голови Анастасія Чубіна зазначила, що через кризу з електропостачанням у нашій державі у їхньому місті обговорюють різні варіанти організації наступного навчального року.

У Хмельницькому поки не ухвалили остаточного рішення щодо початку навчального року раніше. Традиційно школярі сядуть за парти 1 вересня, повідомила в.о. директора департаменту освіти та науки Хмельницької міської ради Ольга Кшановська.

За інформацією Освіта 24

9 липня

Алгоритм дій від ДСНС і ЮНІСЕФ, якщо ви опинились під завалами

Розбір завалів після ракетного обстрілу

Як навчити дітей дбати про свою безпеку

8 липня росія вкотре завдала масованого ракетного удару по Україні. Внаслідок атаки значних ушкоджень зазнали Київ, Дніпро, Кривий Ріг, Слов’янськ і Краматорськ. Зокрема, було зруйновано чимало будівель, а десятки людей опинилися під завалами.

Саме тому ДСНС і ЮНІСЕФ сформували декілька порад, як правильно поводити себе в такій ситуації та що робити, якщо під завалами опинилася дитина. 

Допис із цими порадами опублікувала дитяча та сімейна психологиня Світлана Ройз, яка допомагала фахівцям ДСНС та ЮНІСЕФ із супервізією цих матеріалів.

«Я зараз публікую один з найстрашніших для мене самої матеріал. Але ми маємо це знати. Тут зібрані дві теми — як допомоги дорослим і дітям. Нехай ніколи не знадобиться. Безпеки нам усім та життя!» — прокоментувала психологиня.

Насамперед, треба кликати на допомогу та намагатися зателефонувати в службу порятунку за номером 101.

Як зауважила експертка, щоб не погіршити ситуацію, не варто активно ворушитися, оскільки можна випадково зачепити те, на чому тримається завал. Краще оглянути себе та людей навколо й у разі поранення — накласти пов’язку, щоб зупинити кров (якщо це можливо).

Зокрема, для уникнення охолодження можна розтирати кінцівки та вкритися. Однак у ДСНС застерігають: не варто користуватися запальничками чи сірниками, адже, якщо стався витік газу, це може спричинити вибух.

Психологиня також розповіла, що під час розбору завалів рятувальники часто оголошують «хвилину тиші». У цей час треба максимально голосно кликати на допомогу та подавати сигнали:

  • свистіти;
  • кричати;
  • світити ліхтариком;
  • стукати по батареях чи трубах.

Також рятувальники рекомендують купити свисток і тримати його поруч під час повітряних тривог.

Світлана Ройз акцентувала, що якщо під завалами опинилися дитина, то спочатку потрібно покликати її, щоб дізнатися, чи вона у свідомості. Якщо так, слід:

  • запитати, чи їй не боляче та чи може вона поворушити пальцями на руках і ногах;
  • взяти її за руку або обійняти (якщо це можливо);
  • запропонувати подихати разом, щоб заспокоїтися та зменшити тривогу;
  • запропонувати дитині затримати в роті слину та робити рухи, ніби вона щось жує (якщо поруч немає води);
  • увесь час бути з дитиною на зв’язку — розповідати історії, згадувати спільні моменти та нагадувати, що рятувальники обов’язково прийдуть.

За матеріалами НУШ

9 липня

Уряд ухвалив зміни до Порядку ведення військового обліку для осіб з ТОТ

Порядок ведення військового обліку

Розвиток комунікативних навичок педагогів: план роботи

У Кабінеті Міністрів ухвалили постанову, яка передбачає внесення змін до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів.

Таким чином зміни відтерміновують подання військово-облікових документів осіб, які проживають тільки на тимчасово окупованих територіях, а також осіб, які з цих територій та територій активних бойових дій виїхали за кордон. 

Цим громадянам потрібно подати військово-облікові документи за місцем навчання в семиденний строк після закінчення воєнного стану.

Джерело: МОН

9 липня

Українські школярі вивчатимуть курс щастя

Уроки щастя в українських школах

Фізичне та емоційне напруження: як допомогти дітям

В українських школах запровадять новий курс — «Уроки щастя». Його вивчатимуть вже з вересня.

Як зауважила перша леді України Олена Зеленська, «уроки щастя» — це в українській адаптації американський курс із соціально-емоційного навчання Well-Being. Він запрацює у школах для учнів у межах Всеукраїнської програми ментального здоров'я «Ти як?».

Зокрема, перша леді пояснила, чому саме щастя.

«Бо курс розкриватиме найважливіші знання й навички, без яких неможливе щасливе, змістовне, плідне життя», — акцентувала Олена Зеленська.

Під час курсу дітям розповідатимуть про:

  • уміння будувати стосунки з людьми (щастя та стійкість нерозривно з цим пов'язані);
  • творчість і вміння бути творцем свого життя;
  • «людинознавство» — про розуміння того, що означає бути людиною;
  • уміння любити, співчувати, жити гідно та бути вільним;
  • мудрість і те, як зростати в ній, вміння осмислювати життя та досвід;
  • цінності й те, як важливо знати сенси життя;
  • емоційну компетентність — важливість емпатії, емоційного інтелекту, щоб розуміти емоційні потреби та почуття, як власні, так і свого оточення;
  • ментальне здоров'я, розуміння того, як дбати про нього.

«Живемо в часи, коли подібні навички не менш важливі, ніж знання математики чи біології. Особливо навички піклування про ментальне здоров'я», — зазначила перша леді країни.

Українські фахівці адаптують курс до наших реалій.

Джерело: Олена Зеленська

9 липня

Які студенти матимуть відстрочку в 2024 році?

Навчання у вищих закладах освіти під час війни

Як навчити дітей дбати про свою безпеку

В Україні триває воєнний стан і мобілізація. Частина чоловіків може отримати відстрочку від призову.

До них відносяться студенти. Як зазначили в Міністерстві оборони України, відстрочку від призову матимуть дві категорії студентів.

Речник Міністерства оборони Дмитро Лазуткін в ефірі телемарафону зауважив, що відстрочку отримують від призову не всі, хто вступає у виші.

«Ті, хто вступає на бюджет на денну або дуальну форму, — це один з критеріїв», — акцентував представник відомства.

За його словами, другий критерій — рівень тієї освіти, яку вони мають здобувати.

«Рівень освіти, яку вони мають здобувати, має бути вищий, ніж у них є», — акцентував Дмитро Лазуткін.

Тобто, якщо людина — бакалавр, то вона має вступити в магістратуру, щоб отримати відстрочку.

За інформацією Освіта 24

9 липня

Уповноважений МОН отримав високу оцінку в моніторингу НАЗК

Оцінка Міністерства освіти і науки

Атестаційні листи: алгоритм роботи

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) розпочало оцінювання ефективності роботи антикорупційних уповноважених за новою Методологією.

Таким чином, уповноважений Міністерства освіти і науки України отримав 86% — найвищий показник серед оцінених міністерств.

Насамперед оцінювання проводиться відповідно до Методології з оцінки ефективності роботи уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) з питань запобігання та виявлення корупції, затвердженої наказом НАЗК від 01.08.2023 №164/23. Воно охоплює діяльність уповноважених у 2023 році та базується на аналізі наданої ними інформації за результатами роботи за рік.

Мета проведеного оцінювання:

  • Надати уповноваженим зворотний зв'язок щодо їх роботи за рік;
  • Виявити потенційні точки для зростання;
  • Визначити кращі практики;
  • Представити результати роботи уповноважених громадськості.

Результатом оцінювання є звіт, в якому розміщено інформацію про:

  • Оцінку («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно»);
  • Кількість набраних балів у відсотках (до 100%);
  • Задекларований уповноваженим стан виконання його завдань;
  • Результат верифікації наданої уповноваженим інформації;
  • Висновки та рекомендації щодо поліпшення роботи.

Оцінювання ефективності діяльності уповноважених належить до повноважень НАЗК відповідно до п. 11 ч. 1 ст. 11 Закону України «Про запобігання корупції». Наразі НАЗК провело оцінку ефективності уповноважених окремих міністерств та ініціювало оцінювання в центральних органах виконавчої влади.

Щодо високої оцінки уповноваженого МОН, то вона свідчить про ефективність антикорупційних заходів у системі освіти і науки. Це демонструє значний прогрес у забезпеченні прозорості та доброчесності в освітній галузі.

Окрім того, загальна статистика та звіти щодо оцінювання ефективності доступні на Порталі доброчесності НАЗК.

За матеріалами МОН

8 липня

Знижки на програми підвищення кваліфікації

Знижки на програми підвищення кваліфікації

Друзі, запрошуємо вас на онлайн-навчання у Вищу школу освітнього менеджменту!

Даруємо неймовірні знижки на навчання. 

Обирайте цікавий та корисний курс, який допоможе вам швидко робити свою роботу, не витрачати час на пошуки потрібної інформації, розробку документів та інше.

Акція діє на наступні програми:

Назва програми 

Сума знижки, грн 

Успішний управлінець закладу загальної середньої освіти 

2100   

Система забезпечення якості освіти: дошкільний заклад 

1450  

Система забезпечення якості освіти: нова українська школа 

1450 

Самооцінювання освітньої діяльності в дошкільному закладі 

1200  

Кадрові документи в закладі освіти 

1200  

Накази з основної діяльності: як правильно відображати управлінські рішення 

800 

Практика формувального оцінювання 

800 

Технологія Mind Mappng в дошкільній освіті 

800 

Технологія mind mapping в освітній та управлінській діяльності 

800  

Організація інклюзивного середовища та навчання у школі 

800 

Оптимізація роботи музичного керівника засобами ІКТ 

800 

Психічне здоровʼя та невротичні розлади у дошкільників 

800  

Коректурні таблиці: як створювати та використовувати в освітньому процесі 

800 

Реалізація педагогіки партнерства та середовищного підходу в дитсадку 

800 

Цифрові технології у роботі з документами та ділових комунікаціях 

800 

Українська для освітян: експрес-курс 

-

Долучайтеся до Вищої школи освітнього менеджменту!

Зателефонуйте менеджеру: 0 800 212 012 (дзвінки безплатні).

ОБРАТИ ПРОГРАМУ