3
Березень 2023року
комплектуємо методичний кабінет
тайм-менеджмент

Практикум для старшокласників «Вчуся управляти часом, щоб стати студентом»

Складний навчальний рік завершується. Попереду у випускників — НМТ і вступ у виші. Запропонуйте класним керівникам провести зі старшокласниками практикум про тайм-менеджмент, щоб учні сфокусувалися на важливому життєвому етапі й мали інструмент управління часом 

Оксана Дмитренко , редактор освітніх видань, Київ

Війна навчила українців цінувати час і відчувати його об’єм­ніше. Під час повітряних тривог навіть малюки вже вміють само­організовуватися. Прикро, що початкові навички тайм-менедж­менту учні опановують у такий спосіб. Нині важливо сформувати в них уявлення про час як ресурс, яким можна управляти, навчити школярів виявляти непродуктивні витрати часу й мінімізовувати їх. Особливо педагогам варто приділити увагу роботі зі старшокласниками, оскільки майбутніх абітурієнтів чекає мультипредметний тест у школі та вступ у вищі навчальні заклади.

Запропонуйте класним керівникам скористатися розробкою практикуму, щоб визначити, наскільки учні вміють розпоряджатися власним часом. За допомогою тестів і вправ педагоги виявлять і проаналізують причини, через які учні втрачають час і не вміють розподілити його раціонально. Якщо вчителі навчать старшокласників управляти часом, то це дасть їм змогу виконати всі завдання під час НМТ. Адже грамотне планування та правильні звички не лише допоможуть доводити до кінця розпочаті справи, а й знизять рівень стресу під час їх виконання. До того ж навички тайм-менеджменту стануть у пригоді й у дорослому житті.


Час безцінний. Добре подумай, на що ти його витрачаєш.

Бернард Шоу

Частина 1. Організаційний етап

5 хв

Перед початком практикуму розділіть дошку на три частини й напишіть у шапці таб­лиці:

  • Тема практикуму, мета;
  • Продукти практикуму;
  • Прийоми організації часу.

Запитайте в учнів, що вони очікують від практикуму. Їхні відповіді запишіть на дошці, потім проаналізуєте, чи вони виправдалися.

Визначте правила роботи групи, на­приклад:

  • сприймати співрозмовника як рів­ного;
  • поважати право учасника на власну думку;
  • не оцінювати;
  • не переходити на особистості під час обговорення.

Додаткові матеріали:

  • тест «Як я використовую свій час» (див. Додаток 1);
  • схема до вправи «Мій прогноз» (див. Додаток 2);
  • бланк відповідей до вправи «Мій прогноз» (див. Додаток 3);
  • бланк «Реєстрація особистих хронофагів» (див. Додаток 4).

Додаток 1

Тест «Як я використовую свій час»


Натисніть на зображення, щоб переглянути та скачати

Додаток 2

Схема до вправи «Мій прогноз»


Натисніть на зображення, щоб переглянути та скачати

Додаток 3

Бланк відповідей до вправи «Мій прогноз»


Натисніть на зображення, щоб переглянути та скачати

Додаток 4

Бланк «Реєстрація особистих хронофагів»


Натисніть на зображення, щоб переглянути та скачати

Частина 2. Вправа-дослід «Важливі та дрібні справи»

5 хв

Утворіть три групи учнів для вправи. Приготуйте по чотири маленькі прозорі склянки для кожної групи. Одна порожня, а три інші на третину заповніть так: першу — пшоном, другу — квасолею, третю — невеликими камінчиками чи кульками.

Класний керівник: Сьогодні ми говоритимемо про час і вчитимемося раціонально його розподіляти. Навички тайм-менеджменту стануть у пригоді вам і в дорослому житті, адже важливо бути самоорганізованим, усе встигати вчасно й мати час для улюблених справ.

Пропоную провести дослід. Кожна група має набір склянок. Три склянки заповнені, а одна порожня. Ваше завдання — заповнити порожню склянку якомога щільніше, використовуючи вміст трьох інших. На роботу у вас тридцять секунд.

Коли діти виконають завдання, запропонуйте відповісти на такі запитання:

  • У яку склянку помістилося більше крупи та кульок? Чому?
  • Що, на вашу думку, уособлюють предмети, які ви використовували під час досліду?
  • Яку стратегію ви застосували, коли заповнювали склянки? Якщо говорити про справи, то що це означає?
  • Що ми отримуємо, коли так розподіляємо справи?

Коментар до вправи. Склянка — це день, наповнювачі — це справи: камінчики-кульки — важливі, великі, на розв’язання яких потрібно багато часу; квасоля — середньої важливості; пшоно — незначні, дрібні справи. Спочатку треба опустити камінці (кульки), квасолю, потім пшоно. Саме так склянка буде заповнена щільно. Тобто спочатку слід виконати важливі справи, потім — менш важливі, а відтак витрачати час на незначні. У такий спосіб отримуємо план.

Класний керівник: У таблиці на дошці в першому стовпці запишіть: 1. Великі справи. 2. Середні. 3. Малі.

У третьому стовпці запишіть: 1. Ранжуємо справи за важливістю.

Частина 3. Творча робота

15 хв

Для роботи приготуйте набори фломастерів та олівців; журнали, листівки та будь-який інший матеріал для колажу; ножиці, клей; таймери — щоб стежити за часом виконання роботи.

Об’єднайте учнів у дві групи. Запропонуйте їм скласти колажі. Тема для першої групи «День за розкладом», для другої — «День без розкладу». Учасники по завершенні роботи над тематичними колажами мають визначити переваги та недоліки кожного, а також назвати не менше чотирьох професій, у яких наявна специфіка обох стилів. Час на роботу — 10 хв.

Коли діти виконають завдання, розмістіть їхні колажі в таблиці на дошці — у другому стовпчику. Представники кожної групи по черзі презентують свій колаж за 2—3 хв. Узагальніть відповіді учнів і проголосуйте: «Який зі стилів життя допоможе досягти успіхів у житті?». Результати одразу підрахуйте та запишіть у таблиці на дошці — у стовпці з колажами. За підсумками роботи в третьому стовпці таблиці на дошці запишіть: 2. Складаємо розклад/ план справ на день.

Частина 4. Вправа «Мій прогноз»

15 хв

Для розминки запропонуйте учасникам роботу зі схемою (див. Додаток 2). Завдання — подумати й розмістити на схемі часові інтервали у правильній послідовності.

Ключ до завдання: 1) секунда; 2) хвилина; 3) година; 4) доба; 5) тиждень; 6) декада; 7) місяць; 8) триместр = квартал; 9) семестр; 10) рік; 11) століття.

Класний керівник: Зараз пропоную визначити, скільки часу займають у нас деякі повсякденні справи. Що це дасть? Ви переконаєтеся, наскільки точно ви орієнтуєтеся в часі, а також визначите способи заощадити час у повсякденних справах.

Роздайте кожному учневі бланк (див. Додаток 3) із запитаннями (запитання варіативні). Завдання — заповнити стовпчик «Мій прогноз». Щоб виконати завдання, учасникам слід утворити пари: один виконує прописану в бланку дію, другий засікає час. Результати учні фіксують у колонці «Реальний час». Коли учні виконають завдання, запропонуйте відповісти на такі запитання:

  • Хто написав у колонці «Мій прогноз» інтервал менший, ніж це було насправді?
  • Хто написав більшу величину?
  • Кому вдалося точно визначити тривалість тих чи тих справ? Чому непросто завчасно визначити тривалість наших звичайних справ?

За підсумками роботи у третьому стовпці таблиці на дошці запишіть: 3. Використовуємо таймер — якщо немає відчуття часу.


Кажуть, погані часи стають хорошими спогадами.

Фредерік Бегбедер

Частина 5. Вправа «Визнач цілі»

7 хв

Класний керівник: Мета — кінцевий результат, на досягнення якого спрямовані зусилля чи прагнення людини або групи людей. Цілі людині не даються заздалегідь, їх необхідно визначати самому. Людина без мети схожа на мандрівника, який блукає із зав’язаними очима.

Людина, яка має мету, схожа на досвідченого мандрівника, який точно визначив координати місця призначення. Він не тільки знає, куди йде, а й звіряє свій маршрут за допомогою карти та компасу. І робить він це, щоб точно і вчасно досягти запланованої мети. Пропоную перевірити, чи ви вмієте формулювати цілі. Протягом 30 секунд сформулюйте дві цілі та запишіть кожну на окремому аркуші. Усі аркуші після завершення складете в капелюх.

На вибір цілей впливають багато чинників — соціальні норми, цінності, мода, стереотипи, думка інших. Але відповідальність за вибір конкретної мети лежить лише на людині. Щоб сформулювати мету, важливо враховувати такі принципи. Мета має бути конкретною. Якщо мета сформульована точно, то не складно відповісти на такі запитання: «Що це? Який вигляд має? Якої форми, якого кольору, якого запаху? Якого розміру?».

Формулюйте мету у стверджувальній формі, без частки «не». Приклад неправильного формулювання: «Не хочу отримати низький бал на іспиті». Правильно: «Хочу отримати високий бал на іспиті».

Вкажіть передбачуваний термін, до якого необхідно досягти мети.

Досягнення мети залежить від самої людини. У формулюванні мети не мають фігурувати інші люди. У них є свої цілі та бажання. Вони не повинні виконувати бажання іншої людини, навіть якщо це добрі наміри. Цілі індивідуальні — навіть за повного збігу формулювань цілі різних людей відрізняються, оскільки кожна людина в це поняття вкладає свій сенс і цінності. Кожен має свій шлях до досягнення цієї мети.

Спробуйте визначити, які цілі зі списку сформульовані правильно, а які — ні, і тому недосяжні:

  • Я хочу навчитися виступати перед аудиторією.
  • Я вступатиму в будь-який виш, тільки не технічний.
  • Я стану найліпшим студентом у світі.
  • Я працюватиму телеведучим на Суспільному.
  • Я постараюся стати хорошою людиною.
  • Я хочу отримати найвищі бали на НМТ.
  • Мені хотілося б вивчити китайську мову.

Учні виконують завдання.

Класний керівник: Перевіримо, чи вдалося вам правильно сформулювати цілі. Якщо ні, то переформулюйте їх, щоб вони стали реально досяжними.

Частина 6. Вправа «Сходи успіху»

13 хв

Класний керівник: Ми часто буваємо настільки зайняті поточними подіями, що мало думаємо про майбутнє і не плануємо його. Пропоную поміркувати над тим, ким ви будете через п’ять років. Намалюйте сходи. (Приклад намалюйте на дошці). На верхній сходинці запишіть, яким ви бачите своє майбутнє (2—3 хв). Починаючи з вершини сходів, запишіть, що потрібно зробити, щоб це бажання здійснилося (3—5 хв).

Наприклад, учень хоче стати шеф-кухарем, як Євген Клопотенко. Спочатку з’ясуйте, чи реально ним стати через п’ять років. Скорегувавши дату, позначте всі етапи становлення у професії «кухар». Поступово спускаючись сходами вниз, дійдіть до нижньої сходинки й запишіть, що потрібно зробити вже зараз або найближчим часом.

Коли учні виконають завдання, зверніть їхню увагу на те, що у них є готовий план, керівництво до дії, і тепер тільки від них залежить, чи досягнуть вони в цьому успіху. З’ясуйте, чи допомогла вправа поміркувати над своїм майбутнім, чи переборні труднощі під час досягнення мети, наскільки високо учні оцінюють ймовірність її досягнення.

Частина 7. Соціологічне опитування


Нам треба жити кожним днем.

Не ждать омріяної дати.

Горіть сьогоднішнім вогнем,

Бо «потім» може й не настати.

Ліна Костенко

15 хв

Запропонуйте учням відповісти на запитання: «Чи реально зараз провести соціологічне опитування?». Якщо так, то як його організувати й скільки часу воно триватиме? Потім запропонуйте учням утворити групи та провести опитування серед педагогів, учнів, батьків — серед усіх, кого зустрінуть у школі. Тема «П’ять хвилин у моєму житті» («Які щоденні справи, пов’язані з навчанням, відпочинком, розвагами, займають п’ять і менше хвилин?»). Час на роботу — 10 хв.

Підсумки роботи учні оформляють у вигляді мініплакатів. Час на роботу — 5 хв. Орієнтовні теми плакатів: «5 хвилин — це багато!», «Не зволікай — зроби це за 5 хвилин!», «5 хвилин — це мало?».

Обговоріть з учнями список, який вони отримали під час опитування, і ознайомте з одним із правил тайм-менеджменту: «Справи, які можна зробити менш ніж за 5 хв, необхідно зробити одразу, не відкладати!».

Щоб активізувати учнів, запропонуйте їм розв’язати таку проблему: «Чи можна за одну годину зробити одночасно хорошу презентацію і приготувати смачну вечерю?». Важливо, щоб учні знайшли такі рішення, у яких не задіяні інші члени сім’ї, адже у них можуть бути свої цілі й завдання.

Частина 8. Бесіда «Хронофаги — поглиначі часу»

10 хвилин

На цьому етапі учасники працюють у бланках «Реєстрація особистих хронофагів» (див. Додаток 4). Запропонуйте їм перелік пожирачів/поглиначів часу — хронофагів (перелік варіативний), зокрема:

  • соціальні мережі, мережеві ігри;
  • незнання того, як діяти, невміння завершити розпочате;
  • пошук записів, телефонів, необхідних предметів, книжок тощо;
  • тривала гра на комп’ютері;
  • телефонні розмови з родичами чи друзями;
  • перегляд телепередач;
  • звичка братися за всі справи одночасно;
  • незаплановані візити друзів і знайомих, балаканина;
  • особиста неорганізованість, лінощі;
  • звичка відкладати справи з дня на день до останнього моменту;
  • безлад на робочому столі, у портфелі, сумочці;
  • поспіх, що призводить до помилок, які потрібно виправляти.

Завдання учасників — виділити ті, які характерні для кожного особисто, вписати в ліву колонку бланка причини, що призводять до втрати особистого часу (5 хв). Потім разом з учнями знайдіть шляхи розв’язання проблеми — «щеплення від хронофагів». При цьому не давайте учням готових рішень, тільки направляйте їх.

Частина 9. Підбиття підсумків

5 хв

Запропонуйте учасникам визначити, чи виправдалися їхні очікування, які вони озвучили на початку практикуму. Запропонуйте їм закінчити речення:

  • Я зрозумів, що…
  • Я спробую…
  • Мене здивувало…
  • Заняття дало мені для життя…
  • Мені захотілось…

За підсумками практикуму разом з учнями розробіть пам’ятку з рекомендаціями, які допоможуть учням правильно організувати свій час.

Отже, навчання учнів тайм-менеджменту дасть змогу їм добре організувати себе та підвищити власну ефективність завдяки раціональному використанню часу.

Це цікаво!

Одиниці часу

  • Декадагр. dekas — десяток) — десятиденний проміжок часу.
  • Кварталлат. quartus — четвертий) — чверть року (три місяці).
  • Семестрлат. semestris — шестимісячний) — половина навчального року.
  • Триместрлат. trimestris — тримісячний) — частина навчального року тривалістю 10—12 тижнів.

Буклет «Сексуальне насильство над дитиною в інтернеті: як розпізнати та про що говорити»
№ 3, 2023
Як викладати суспільствознавчі дисципліни в умовах НУШ: досвід пілотної школи