Як аналізувати роботу педагогів, які атестуються
У новому Положенні про атестацію змінили вимогу щодо аналізу роботи педагога у міжатестаційний період. Розгляньмо, що саме змінилося і як атестаційній комісії вивчати практичний досвід педагогічного працівника
Вимоги щодо вивчення практичного досвіду педагога змінилися в новому Положенні про атестацію педагогічних працівників (наказ МОН від 09.09.2022 № 805, далі — Положення). Якщо раніше члени атестаційної комісії обов’язково мали відвідувати заняття, уроки, позаурочні заходи педагога, який атестується, то тепер, якщо немає питань щодо педагогічної діяльності працівника, то достатньо документів, які він подав до атестаційної комісії. Але атестаційна комісія може ухвалювати рішення про вивчення практичного досвіду педагогічного працівника, який атестується.
Розглянути документи, які надіслав педпрацівник
Педагогічний працівник, який атестується, може подати до атестаційної комісії документи в паперовій або електронній формі. Електронний варіант документів (формат РDF, кожен документ в окремому файлі) педагог надсилає на адресу електронної пошти з підтвердженням про отримання. Документи, подані до атестаційної комісії, реєструє секретар атестаційної комісії (п. 5 розділу ІІІ Положення).
Атестаційна комісія розглядає документи педагогічних працівників, які атестуються, за потреби перевіряє їх достовірність, а також оцінює професійні компетентності педагогічного працівника з урахуванням його посадових обов’язків і вимог професійного стандарту (за наявності).
Додатково вивчити практичний досвід педпрацівника за потреби
Для того щоб належно оцінити професійні компетентності педагогічного працівника, атестаційна комісія може прийняти рішення про вивчення практичного досвіду його роботи. У такому випадку вона має визначити зі складу атестаційної комісії членів, які аналізуватимуть практичний досвід роботи педагогічного працівника, а також затвердити графік заходів з його проведення (п. 6 розділу ІІІ Положення).
• індивідуальна бесіда з педагогом щодо:
— професійних інтересів і потреб;
— основ педагогіки, психології;
— вікових та індивідуальних особливостей дітей;
— основних нормативно-правових актів у галузі освіти;
— методик розвитку, навчання й виховання;
— сучасних освітніх технологій, педагогічних засобів;
— напрямів підвищення фахового рівня;
— застосування інформаційно-комунікаційних технологій, цифрових освітніх ресурсів в освітньому процесі;
— налагодження контакту з учнями, їхніми батьками, колегами;
— педагогічної етики тощо;
• відвідування уроків;
• анкетування самого педагогічного працівника, батьків чи учнів (з 14 років та з урахуванням вимог абзацу шостого частини другої статті 55 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII).
Дані, які члени атестаційної комісії отримають за результатами аналізу практичного досвіду педпрацівника, допоможуть ухвалити рішення під час атестації.
Отже, для того щоб проаналізувати роботу педагога, який атестується, за новими вимогами достатньо документів, які він надсилає атестаційній комісії. Однак за потреби вона може ухвалити рішення про додаткові заходи для аналізу роботи педагога.